ZUFFENHAUSEN 2019 (juni)

To drengerøve med meget brede smil og imellem os min splinternye Porsche 911, som vi tog til Zuffenhausen for at hente direkte fra den legendariske bilfabrikants produktionsbånd.

Et halvt års tid forinden havde vi brugt en del timer på Porsches kontor i København for at konfigurere og sammensætte drømmebilen. Valgmulighederne er virkelig mange. Men efter at have lejet en 911'er over sommeren 2018, så var jeg på ingen måde i tvivl om, at det skulle...

...være en cabriolet. Fandt ud af, at det bestemt ikke behøver at være høj sol

og 25 grader for at køre uden tag. Gråvejrsdage, kølige morgener og lune aftener er alle velegnede til en cabriolet med sædevarme og en vindskotte til at skabe læ i kabinen.

Den første udgave af den ikoniske sportsvogn kom på gaden i 1963, og gennem tiden er der udviklet 8 opdaterede generationer af 911'eren, der alle har et modelnummer. Denne udgave hedder 992, hvilket designerne har hygget sig med ved at lave 9 lameller på hver side af de 2 stoplygter i midten. Ifølge Porsche er mit eksemplar den første 992 cabriolet i Danmark, og antallet stiger først for alvor 3 år efter lanceringen, hvor de danske leasingafgifter reduceres.

Udover antallet af lameller på hver side af stoplygterne, så er det nemt at spotte den nye 911'er ved at kaste et blik på elektronikken i kabinen, hvor Porsche i den grad har gjort sig umage for at skabe et klinisk og nærmest "Apple-agtigt" design. Virkelig pænt!

Jeg fik en gennemgang af bilens funktioner af en kyndig instruktør inden, vi fik lov at trille vilddyret ud under den solrige sommerhimmel. Med 450 hestekræfter og 0-100 på 3,6 sekunder, så er det godt at kende til bilens evner og reaktioner inden mødet med de fleksible hastigheder på den tyske autobahn. Og netop det faktum, at vi havde over 1.000 kilometer med den skønneste...

...asfalt foran os, var ikke til at få armene ned af. Turen tilbage til Danmark var den perfekte jomfrukøretur, hvor motoren blev kørt til og de mange funktioner kunne blive testet på vejen. Herunder naturligvis om speedometeret også virkede i medvind ;-)

Porsche har dundrende succes på verdensplan, og hvert 3. minut bliver der produceret en bil på deres fabrikker, hvor Macan og Cayenne er de mest solgte. 911'eren bliver kun lavet i Stuttgart.

Vi fik et kig ind i en af hallerne, hvor den ene labre model efter den anden stod klar til at blive hentet og give sin nye ejer et sagligt smil fra øre til øre. Påstanden om, at en lækker bil kan hæve livskvaliteten et par procenter er måske ikke helt ved siden af.

En unik oplevelse ved at tage til Zuffenhausen og hente sin bil er at komme bag tæppet og se, hvordan produktionsapparatet ved Porsche fungerer. Jeg har aldrig tidligere besøgt en bilfabrik, og det var virkelig imponerende at se samarbejdet mellem rigtig mange dygtige mennesker og endnu flere robotter. Det hele foregår på samlebånd med afstemte tidsintervaller til hver aktion og hver en centimeter af fabrikken er udnyttet optimalt, da de lider af pladsmangel.

Det var ikke tilladt at tage billeder under fabriksbesøget og mobilen skulle efterlades i receptionen. Så du må nøjes med et farverigt billede af denne fortrinlige mozarellasalat, der var forret ved den efterfølgende frokost i Porsche-restauranten. Fra vores bord havde...

...vi udsigt til det smukke museum og monumentet på Porscheplatz, hvor...

...en trio af hvide 911'ere har kurs mod himlen og måske...

...deres skaber, Ferry Porsche, der er sønnike til højre. Museet slog dørene op i 2009, der samtidig var året, hvor Ferry ville være fyldt 100 år. Porsche blev grundlagt af Ferdinand Porsche, der tilbage i 1898 byggede en af verdens første elektriske biler. Millioner af bilfanatikere skylder vist de to visionære mænd en stor tak.

Visionært og nyskabende var det så sandelig også i 1948, da Ferdinand Porsche gav verden sin første sportsvogn i hans eget navn. Han gav den modelnummeret 356-1, og Porsche var for mange år siden heldige at få den tilbage. Den daværende ejer ønskede...

...blot en ny Porsche i bytte og var desværre ikke klar over, hvilket uvurderligt samlerobjekt, han byttede væk ved den lejlighed. Officielt har alle bilerne på museet en pris undtagen denne, der har så stor affektionsværdi for Porsche, at den under ingen omstændigheder bliver solgt igen.

Udover at køre om kap, så deler Porsche og Lamborghini også det historiske træk, at begge grundlæggere producerede traktorer før passionen for hurtige biler tog over. Ferdinand Porsche byggede i 1934 sit første teknologiske bidrag til landbrugssektoren, og siden har den tyske koncern været involveret i alt fra design af flycockpits til grilludstyr.

Udover de historiske modeller, så rummer det over 5.000 m2 store museum også...

...moderne superbiler som denne fantastisk...

...flotte Spyder, som det tog en del minutter at få øjnene fra.

Porsche er med afstand det mest vindende bilmærke i motorhistorien.

Knap så spektakulær. Men alligevel historisk er denne grønne 911'er,

der 11. maj 2017 blev eksemplar nummer 1 million af den ikoniske sportsvogn.

Porsche har gennem tiden forsøgt at udvikle en model, der kunne opnå samme brede appel og popularitet som 911'eren. De har dog aldrig været i nærheden af at lykkes med missionen. Apropos billedet, så har de bare skabt en vaskeægte evergreen.

Forbrydere har som regel fart på, så Porsche har hjulpet det tyske politi med at følge trop. Men også lovens lange arm i Sverige og Holland har gennem tiden kørt 911'er med udrykning.

Oprindeligt hed det en 901'er og ikke en 911'er. Men franske Peugeot protesterede, da de mente at have patent på et trecifret modelnummer med et nul i midten. Porsche ændrede af den årsag nummeret til 911 men nåede at producere 82 udgaver med 901 på bagsmækken.

Næste generation af entusiaster i fuld gang med at få Porsche i blodet.

En af museets flinke guider tog os en tur med ned under selve museet, hvor de på et olieduftende værksted sørger for, at bilerne på udstillingen altid er køreklar.

Selv en Porsche-mekaniker kan af og til ha' en ukoncentreret dag på arbejdet.

Skriften på væggen tager for givet, at en Porsche er en drengedrøm. Men sådan har det aldrig været for mig. I mine første over 40 leveår har jeg været aldeles uinteresseret i biler og endnu mere uvidende om dem. Da Bertram var 3 år havde han bedre styr på bilmærkerne end sin far, og det går naturligvis slet ikke. De senere år er jeg kommet en smule efter det og forstår nu langt bedre, hvad fascinationen og drømmene handler om. Bedre sent end aldrig.

Det er højst sandsynligt ikke nogen god forretning at købe en ny Porsche modsat mange af de ældre klassikere, der nærmest stiger i pris for hver dag. Men jeg har nu heller ikke købt den som et investeringsobjekt. Bilen skal skabe glæde og begejstring for mig og andre, der kører en tur i den. Og lige præcis det, kan den stilfulde 911'er virkelig.

Michel er en god og glad ven. Men han var primært med på turen,

da han er virkelig dygtig til at rense fladmaste insekter af en kølerhjelm ;-)

Ser ud til at være en dødssynd for medarbejderne i denne bygning at parkere andet end en Porsche ved indgangen. Der er sikkert gode rabatter til fabrikantens egne folk.

Turen til Stuttgart handlede om Porsche, Porsche og Porsche. Men der var også tid til at klemme et besøg ind på det imponerende Mercedes-Benz museum, der ligger få kilometer fra Porsches ditto. Af alle bilmærker er de ene om at kunne prale med, at...

...det var deres grundlægger, der tog patent på verdens første motoriserede køretøj. Det var den tyske ingeniør, Carl Benz, der med stor stolthed i 1886 susede afsted på...

...det trehjulede køretøj drevet af en vandkølet firetaktsbenzinmotor og en enkelt cylinder. Den banebrydende opfindelse yder 0,75 hestekræfter og blev produceret i 25 eksemplarer.

Men Carl skal ikke stå alene med æren for det prægtige hesteløse køretøj. Troligt ved hans side gennem mange år og trængsler stod hans kone, Bertha. Hun delte hans passion og tro på idéen. Det var faktisk hende og parrets to teenagesønner, der tog på historiens første bilferie i 1888. En tur på 194 km ad brostensvejene fra Mannheim til Pforzheim for at besøge hendes forældre.

Siden fik bilen fire hjul, motoren kom foran rattet og udviklingen har lige siden været...

...mageløs med produktion af biler så smukke, at det nærmest er kunst.

Mercedes-Benz museet har et utal af imponerende biler i deres samling, og...

...for motorentusiaster må det være som Mekka for en muslim. Historien om bilen fortælles og illustreres med over 150 udgaver af både veteranbiler, racerbiler og ikke mindst futuristiske bud på, hvordan fremtidens bil vil blive. Læs mere om museet her.

Alt handlede i disse dage om biler. Men sidste billede falder udenfor den kategori. Hvis du laver så mange pølser, at du risikerer at miste din stedsans, så indloger dig for Guds skyld på Le Méridien, hvor skilte på hver sin side af kummen vil hjælpe dig.